pondelok 28. marca 2011

X-type

Jaguar X-Type je sedan (pod označením Saloon) alebo kombi (pod anglickým označením Estate) strednej triedy vyrábaný od roku 2001 britskou automobilkou Jaguar Cars Ltd. Do roku 2009, kedy bola ukončená výroba, zišlo z výrobnej linky v anglickom Halewoodu na 350 000 vozidiel X-Type. Stal sa tak najúspešnejším modelom v histórii značky. Je ale pravda, že automobilka očakávala lepšie predajné výsledky. Jednalo sa o prvý model značky Jaguar, ktorý štandardne ponúkal pohon všetkých štyroch kolies (benzínové motory), od roku 2003 aj pohon predných kolies a dieselové motory.


Jaguar X-type bol verejnosti predstavený v roku 2001 ako prvý zástupca značky Jaguar na trhu menších luxusných sedanov strednej triedy, ktorý tradične patrí k silným dominantám ponuky nemeckých značiek BMW (séria 3), Mercedes-Benz (trieda C) a Audi (Audi A4 ). Vozidlo zdieľal zadnú nápravu, podlahovú plošinu a niektoré prvky interiéru s Fordom Mondeo, pretože v čase uvedenia na trh vlastnil spoločnosť Jaguar koncern Ford (do roku 2008). Dizajn vozidla bol jednou z posledných prác návrhára Geoffa Lawson, ktorého v roku 1999 nahradil súčasný šéfdizajnér automobilky Ian Callum. X-Type mal prilákať k tradičným kupcom automobilky predovšetkým mladšiu klientelu a zvýšiť objem predajov značky. Plán Jaguaru počítal so 100 000 vyrobenými automobily ročne, čoho model X-Type nikdy nedosiahol. Predaje každým rokom od uvedenia klesali. Najúspešnejším bol rok 2003 s viac ako päťdesiatimi tisícmi predanými automobilmi.

Pri uvedení na trh bol voz poháňaný výhradne vidlicovými šesťvalcových motorov s objemom 2,5 alebo 3,0 litra a pohonom na všetky štyri kolesá. V roku 2003 Jaguar zareagoval na absenciu vznetových motorov, tvoriace značnú časť predaja v segmente stredne veľkých sedanov , uvedením 2,0 a 2,2 litrového dieselového motora TDCI. V kombinácii s týmito motormi bol vozidlo poháňané len prednými kolesami.

V septembri 2004 bol na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavený model X-Type s karosériou kombi označovaný Estate, v Spojených štátoch nazývaný Sportwagon. Opäť bol voz namierený proti nemeckej konkurencii (BMW 3 Touring, Audi A4 Avant, Mercedes-Benz C kombi) a ponúkaný v širokej škále motorizácií. Pohon 4x4 bol k dostaniu s benzínovými motormi V6 s objemom 2,1, 2,5 a 3,0 litra. Pohon predných kolies bol opäť spojený so vznetovými motormi. V roku 2008 prešiel X-Type vizuálnymi úpravami zameranými na predný a zadný nárazník a masku chladiča. Dostal tiež do ponuky nové motory - predovšetkým vznetový 2,2 litrový šesťvalec spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou PDF znižujúce spotrebu. Ukončenie výroby modelu X-Type v anglickom Halewoodu neďaleko Liverpoolu bolo oznámené 15. júna 2009, posledné modely zišli z výrobnej linky na konci toho istého roka.