Nový Jaguar XJ sa predstavil vlani v lete na špeciálnu akciu v Londýne. Práve teraz prichádzajú prvé urodzenej mačky zo šľachteného stanice v Coventry za najrýchlejšími zákazníkov. Najväčší model značky po dlhých rokoch opustil klasickú tvár a robí všetko preto, aby dostal meno značky.
Nezameniteľné tvary, jaguár balansujúce na špičke chladiča a štvorica okrúhlych svetiel, na to všetko zabudnite. Giles Taylor a jeho dizajnérsky tím, ktorý má podobu nového XJ na svedomí, sa rozhodli, že sa k tradičnému Jaguaru postaví po svojom. Už na pohľad v ňom Jaguara spoznáte. Nie preto, že má črty svojho dedka, proste to z neho vycítite.
Charizma
Než ospalosť štvrtkového popoludnia v pánskom klube, pripomína nové XJ sobotňajšej súboje na okruhu. Má síce päť metrov, ale je to športovec v elegantnom oblečení, má noblesu a vybrané správanie.
Nový jaguar, na ktorého predstavenie redakciu automobilka pozvala na cestičky okolo Paríža, to je 512 x 189 x 144 centimetrov (dĺžka x šírka x výška) prepracované techniky a skvelého štýlu. Naživo vyzerá oveľa lepšie ako na fotkách. Úzka okná a pretiahnutý, elegantný profil zdôrazňujú silu a naznačujú agresivitu.
Zadné čierne stĺpiky? To je libůstka Gilesa Taylora. Zboku vraj vďaka nim auto niečím pripomína jachtu, pretože stĺpiky v siluete splynú s oknami.
Technika musí byť na výške doby, aby sa jaguar mohol odvážiť na lov konkurentov. Má hliníkovú karosériu, podvozok aj benzínové motory. "Na aute je 2800 zvarov a 90 metrov spojov karosérie je lepených špeciálnymi hmotami, ktoré drží lepšie ako zvar," opisuje šéf vývoja Erol Mustafa.
"152 LEDiek ušetrí 1,4 g CO2 na kilometer v porovnaní s obyčajnými žiarovkami," prezrádza jeden z dôvodov prečo zadné svetlá zložiť z diód.
Keď vám kabát nepadne na prvýkrát do oka, užívajte XJ dúšok po dúšku, ako whisky. A alebo rovno usadnite za volant ...
Štýl
Sedíte pekne nízko, zadok máte skoro na podlahe a nohy natiahnuté dopredu, XJčko vodiči núti veľa športovej polohu za volantom. Až ho pôjdete okukovať do autosalónu, všimnite si, že vodič a spolujazdec nemusí preliezať pri nastupovaní žiadny prah, je absolútne zarovnaný s podlahou vpredu. Ploché výplne dverí pocitovo zväčšujú priestor, vysoko položená spodná hrana okna zase dodáva pocit robustnosti a bezpečia. Vnútro auta je skvele odhlučnený, pomáha mu k tomu aj vyšľachtená aerodynamika.
Drevo vyzerá v akomkoľvek aute mladšom päťdesiatich rokov divne, v Jaguar si to bez neho predstaviť neviete, a že na dverách je v novom XJčku pekná "fošňa", ktorá sa z oboch strán zbieha až pod čelným sklom. To isté na sedadlách: Dvojfarebné čalúnenie s kontrastným prúžkom si iné ako anglické auto dovoliť nemôže. Kožou alebo alcantarou je obšitá prístrojovka, stĺpiky a keď chcete aj strop. Môžete mať dokonca osvetlená výklopná zrkadlá pri strope aj pre zadné sedadlá. Vo všetkých XJ potom sú potrebné dve strešné okná (to zadné sa bohužiaľ nedá otvoriť).
Masážne, vyhrievané a odvetrávané sedadlá sú samozrejmosťou, vyberáte medzi dvoch alebo čtyřzónová klimatizáciou. Audiosústava, ktorú dodala a odladila renomovaná britská firma Bowers & Wilkins, môže mať v tom nejvyšperkovanějším XJ až 1200 wattov dvacetireproduktorové sústavy, hudbu môžete ukladať na vstavaný harddisk. Zvuk odladili tak, aby ste sa cítili ako vo svojom domácom kine, mimochodom rovnakí experti zariaďujú nahrávacie štúdiá.
Klasická značka, vyrábajúce klasická autá, ktorá ladila s mahagónovým príborníkom a klubovka s british racing green čalúnením totiž prekvapí pracoviskom vodiča. Čo o to, nejaký ovládač tam zostal a dotykový displej na stredovej konzole mala už predchádzajúcej generácie (tá nová toho vie veľa, ale zaslúžila by si zásah šikovného grafika).
Avšak to, na čo pozeráte pod volantom, vám vyrazí dych. Kaplnku klasických budíkov s chrómovými afické a maľovanými číslicami nehľadajte, je tam displej. To, čo by ste hľadali v japonskom star-trek športiaku av Jaguaru úplne naposledy, tu je vyvedené v čisto pretekárskom duchu. Zvolíte športový režim a budíky sčervenie, radíte páčkami pod volantom, po displeji prebiehame animované guľôčky ako z počítadla.
K modernému a predsa klasickému (fakt to nie je protirečenie) interiéri XJčka to pasuje, len by displej mohol mať lepšiu grafiku. A len tak medzi rečou: okrem toho, že programátori vedia naučiť displej zobrazovať vlastne čokoľvek si dizajnéri a konštruktéri vymyslí, má displej namiesto budíkov obrovskú výhodu, je lacný. Takže sa už čoskoro tešte aj vy, čo Jaguara nechcete.
Osempalcový displej na stredovom paneli môže byť vybavený technológiou dual-view, čo znamená, že vodiči radia navigácie kadiaľ ísť a spolujazdec zatiaľ zo svojho sedadla sleduje film z DVDčka. A pritom obaja pozerajú na jeden displej!
Prevodovka je aj tak vždy automatická, tak nemusia na stredovom tuneli prekážať veľká trčiace páka. U ostatných jaguar sa osvedčil otočný ovládač, s ktorým sa zaobchádza jednoducho. Vyzerá ako ten, ktorým ovládate hlasitosť na domácom hi-fi. Keď naštartujete, vysunie sa zo skrýše v stredovom tuneli. A keď chcete zoraďovať ručne, sú tu pádla pod volantom, ktorá motory počúvajú na slovo a bleskurýchlo.
Návratom do prítomnosti a ohliadnutím za parádnu minulosťou je krásny, kruhový volant s utopeným stredom. Nikto iný tak fešácku nemá.
V tomto aute ale bude niekto jazdiť aj vzadu. Nesmie tam preto chýbať mahagónový vyklápacie stolík. Už v krátkej verzii je tam miesta kopa. Na nohy je to samozrejmé. Hoci to zvonku nevyzerá, nebude sa ale tiesniť ani hlava pod splývajúce strechou.
A to má Jaguar ešte v zálohe predĺženú variant pre prípady, že má pán riaditeľ dlhšie nohy. Na zadných sedadlách je potom o 134 mm viac miesta. Rázvor základná verzia je 3032 milimetrov.
Sila
Základným motorom je šesťvalcový dieslov. Potom nasledujú už výhradne päťlitrovej osemvalca v troch rôznych variantoch, ktorým chutí benzín.
Turbodiesel, vyplývajúci zo spolupráce Fordu (donedávna majiteľa britskej šľachty) a francúzskeho PSA, sa z pôvodných 2,7 litra zväčšil na tri litre. Ostatné ho osádzajú jedným turbodúchadlom, len Jaguar a Land Rover dvoma. Sú tam usporiadané veľmi nezvyčajne. U Jaguaru tomu hovoria paralelne-sekvenčné preplňovanie. Turbodúchadla sú umiestnené medzi radmi valcov usporiadaných do V. V nízkych otáčkach pracuje veľké turbodúchadlo (s variabilnou geometriou lopatiek), menšie sa roztáča až pri približne 3000 otáčkach.
Tak z trojliter Vývojári dostali 275 koní. A poriadne bujných, tiahnu s neskutočnou ľahkosťou az Jaguara dokážu urobiť poriadnu šelmu.
Naftový šesťvalec v XJčku je skvele odhlučnený, rozhodne nekliknúť ako diesel. Zvonku to už taká paráda nie a prevalí na vás, že máte skrblivé škótske predkov, ale nevadí. Za ten říz, pružnosť a milé hodnoty spotreby tých pár uštěpačných poznámok na parkovisku golfklubu unesiete. Motor sa pekne ľahko roztáča, plynulo, bez rázov tiahne až do - na diesel - vysokých otáčok; 80 percent krútiaceho momentu 600 Nm je k použitiu už v tisíckami otáčkach. Turbodiesel rozbehne 1,8 tonové XJ na stovku za šesť sekúnd a kombinovaná spotreba je podľa meraní sedem litrov na sto kilometrov.
Skvelý automat od ZF má šesť stupňov, konkurencia sa síce predháňajú, kto napchá koliesok do prevodovky viac, u Jaguara stavili na istotu. Vedia, že táto skriňa funguje skvele treba v Maserati Quattroporte a užívateľom je vlastne jedno, aké najvyššie číslo vie ukazovateľ zaradeného stupňa ukázať. Prevodovka radí perfektne, hladko, rýchlo a inteligentne.
Absolútnym vrcholom modelu XJ je verzia Supersport. Na 510 koní na zadnej časti, aby dávali zbrojný preukaz, viac ponúkne už len pár konkurentov, na dohľad sa priblíži treba pětisetkoňové Porsche Panamera Turbo. Lenže, postavte si ten nemecký knedľa vedľa tejto šelmy s anglickým vychováním a moc na rozmýšľanie nie je.
Kompresorom preplňovaný pětilitr sa vytáča do otáčok s neuveriteľnou ľahkosťou (a zvukom; hlave pre divákov) a tiahne s razanciu pitbulov. Keď odřadíte a dupnete na plyn, jaguar zareve, zaberie zadnými behy a famózne zrýchľuje iz kriminálnych rýchlosťou. Z nuly na stovku vystrelí pod päť sekúnd (presne 4,9).
Jaguar XJ
Nový osemvalcový celohliníkový pětilitr zoženiete ivo niečo krotší verziu s výkonom o 40 koní nižším a tiež v rozvážnejší 385koňové variante plnené atmosféricky.
Ľahkosť
Staré XJčko s majestátne nieslo krajinou. Bolo dôstojné, aristokratické. To nové je docela iné. Je to hlavne športovec. S ohromujúci ľahkosťou letí, ako by sa vznášalo nad cestou. Zároveň je ale neskutočne stabilný. Nie je Plauen a nezúčastnené, vtiahne vás do hry. Riadi sa s ohromujúcou ľahkosťou. Vôbec, v tomto aute funguje všetko pekne zľahka a samozrejme, rozhodne vám ale pri riadení nedá pocit odcudzenia alebo odosobnenie. S rovnakou ľahkosťou, s akou zrýchľuje a letí vpred, sa prosmýká zákrutami. Rozmery síce konkuruje sedmičkovému BMW a najväčšiemu Lexusu LS, keď ho riadite, pripadá vám o moc ľahšie, obratnejšie; dokonale svoje centimetre maskuje. Auto má k tomu ešte neskutočnú trakciu, skvele vie preniesť silu na ceste.
Autori nového XJčka prezradili, že konštruktéri najprv odladili podvozok predĺženej verzie a až potom z nej postavili krátkeho topclass Jaguara. Skvelé konania si vypožičali z kupátka XFR.
Podvozok je trochu tvrdší, vôbec sa mu nepáči na zvlnenom asfalte, na rolete sa celé rozvibruje. Ale rozbitá cesta mu inak nevadí.
Odpruženie je pod neustálym dohľadom elektroniky. Tlmiče menia priebežne svoju charakteristiku. Elektronika kontroluje pozíciu kolesá, uhla natočenia a zrýchlenie až 500-krát za sekundu.
Dravo sa vrhá do zákruty a keď nerozvážne popoženete päťsto koní verzie superšport na uklouzaném výjazde z oblúku, to ešte len uvidíte čo vie, aj keď vás strážia elektronickí anjeli strážni.
Nastavujú sa len dva stupne tvrdosti podvozku, ten druhý je samozrejme športové, zostrujúcej reakcie všetkých ústrojenstva. Športový režim spoznáte aj tak, že sa bezpečnostné pásy viac pritiahnu a lepšie vás prišpendlia do sedačky. Rýchlejšie a agresívnejšie je reakcia na plyn, má stuhnúť riadenie a posunúť sa hranice ľahostajnosti stabilizačného systému. Stabilizácia sa vypnúť sa dá, ale musíte držať tlačítko stlačené dlhšie než to väčšina smrteľníkov vydrží (9 sekúnd). To potom povolíte tomu stádu pod kapotou uzdu a ... vyrazte radšej na okruh.
Klasika
Britská prestížna značka má síce indického majiteľa, zo svojej exkluzivity a športového šarmu ale rozhodne nepoľavila. Zapáči sa aj puristům a milovníkom klasických jaguar. Nové XJ má ducha, obrovské charizma a dravosť, ako sa na anglickú klasiku sluší a patrí.