štvrtok 10. marca 2011

Trojvalcová limuzína Jaguar XJ

Pod kapotou najnovšieho konceptu luxusnej limuzíny XJ od Jaguaru sa nasťahoval hliníkový trojvalec s objemom 1.2 litra. Motor obvyklý vo vozňoch triedy Škody Fabia ale veľký sedan nepoháňa, len dobíja jeho batérie.

Trojvalcový dvanásťstovka by sme pod kapotou najväčšieho Jaguaru naozaj nečakali. Aspoň nie pred pár rokmi. Lenže Jaguar sa v poslednej dobe veľa angažuje vo vývoji alternatívnych druhov pohonu a štúdie XJ Limo Green je jedným z prvých reálnych výsledkov vývojového úsilia v Coventry.

Trojvalcový motor vyvinutý ďalšie britskou automobilkou, Lotus, totiž pod kapotou Limo Green slúži len na dobíjanie batérií. Samotný voz poháňa len elektromotor s výkonom 145 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Čisto na batérie prejde Jaguar XJ s ústrojenstvom podobným Chevroletu Volt necelých päťdesiat kilometrov.

Päťdesiat šesť kilogramov vážiaci spaľovací motor je schopný dobíjať priebežne batérie alebo dodávať skrze generátor energiu rovno elektromotora. Vďaka normovanej spotrebe 5 litrov na 100 kilometrov prejde koncept na jedno natankovanie až 1000 kilometrov. Emisie CO2 sú 120 g / km.

Okrem Jaguaru a Lotusu sa na vývoji tohto konceptu podieľali aj spoločnosti Mira a Caparo. Táto skupina pred časom získala granty na vývoj ekologických spôsobov pohonu. Štúdia Limo Green je prvým výsledkom snahy vývoja stavebnicového systému, ktorý umožní vyrábať elektromobily, plug-in hybridy, sériová i paralelný hybridný ústrojenstvo alebo elektromobily s predĺženým dojazdom (REHEV), presne ako je táto štúdia.

Hoci je teda XJ Limo Green iba koncept, v ňom použitá technológia sa v istej podobe dostane do sériovej výroby. Kedy sa objaví av akom voze, ale zatiaľ nie je známe. Jaguar Land Rover totiž najprv uvedú na trh klasické plug-in hybridy, elektromobily s predĺženým dojazdom budú pravdepodobne nasledovať neskôr.

Prvým hybridom konzorcia Jaguar Land Rover sa v roku 2013 pravdepodobne stane nová generácia luxusného SUV Range Rover. Jej prekvapivú vlastností by mala byť extrémne úspornosť. Nový range má produkovať len 100 gramov CO2 na kilometer jazdy. Poháňať ho bude elektromotor s výkonom 95 koní. S ním prejde na jedno nabitie nový range niečo cez 30 kilometrov. V prípade potreby sa k nemu pridá turbodieselový šesťvalec. Kombinovaný výkon má byť 340 koní.

Jaguar Land Rover ale pracuje aj na ďalších vozňoch a druhoch pohonu. Experimentuje so systémom KERS, skúša dvojtaktné motory a na hybridných autách spolupracuje okrem už spomínaných firiem is ďalšími partnermi.