Počiatky
História značky Jaguar sa začala písať v roku 1922, kedy William Lyons a William Walmsley založili v kúpeľnom meste Blackpoolu firmu Swallow Sidecars Company. Spoločnosť sa špecializovala na výrobu motocyklových ďalších rôznych prostriedkov, ktoré boli vďaka svojej kvalite a modernému vzhľadu veľmi úspešné. Napriek tomu si boli Lyons s Walmsleym vedomí potenciálu malých cenovo dostupných áut, ktoré podľa prognóz oslabovali motocyklový trh. Na tomto trhu si firma získala miesto so špeciálnymi karosériami, ktoré vznikali na základe masovo vyrábaných modelov. Za týmto účelom sa spoločnosť premenovala na Swallow sidecaru and Coachbuilding Company av roku 1927 sa tak rozbehla výroba atraktívne karosérie pre úspešný ľudové vozidlo Austin Seven. Vzniknuté automobily sa predávali pod označením Austin-Swallow, a to buď ako dvojsedadlový Austin-Swallow Roadster alebo neskôr štvormiestne Austin-Swallow Saloon. Oba modely si získali obľubu predovšetkým vďaka cene iba o málo presahujúcou sériovej prevedenie a špecifickému vzhľadu, ktorý utváral dvojfarebný náter karosérie a prednej delené skll v tvare písmebe V. Nasledovali ďalšie menej čie viac úspešné modely na základe sériových vozidiel, napr značiek Standard, Morris alebo Wolseley. V roku 1928 sa firma presunula z Blackpoolu do Coventry, kde sídli dodnes. Williamovi Lyons sa však samotná výroba karosérií nepozdával, a preto sa dohodol so spoločnosťou Standard Motor Company na dodanie šasi a motora, ktoré mali byť použité pre úplne nový voz.
Tak sa v roku 1931 na Londýnskom autosalóne predstavili automobily so značkou SS, pričom nie je celkom jasný pôvod písmen v skratke. Môže sa jednať o skrátenie názvu Swallow sidecaru alebo Standard Swallow. Vznikla dve kupé-SS 1 a SS 2, ktoré (predovšetkým SS 1) svojimi neobyčajnými tvarmi uchvacoval laikov aj odborníkov. Nízke vozidlo s dlhou karosériou bolo kvalitne spracované a pritom veľmi lacné. Dobový tlač očakával cenu najmenej 1000 libier, ale SS 1 stál iba 310 libier. V roku 1933 bola modelová rada rozšírená o prevedenie Tourer. Nielen že to bol prvý kabriolet na základe kupé SS, ale tiež to bol prvý automobil značky, ktorý vstúpil na pretekárske pole. V závode Alpin Trial získal prvenstvo a rozšíril tak popularitu značky i na kontinentálnu Európu. Ponúkali sa aj varianty Saloon a Tourer modelu SS 2. V roku 1933 bola spoločnosť vyrábajúca vozidla SS premenovaná na SS Cars Limited, výroba ďalších rôznych prostriedkov pokračovala pod sesterskou firmou Swallow Coachbuilding Company. Pomenovanie Jaguar bolo prvýkrát použité v roku 1935. Toto meno niesli štvordverové limuzíny predávané pod označením SS Jaguar dodávaná buď s 1 ½ litrovým, 2 ½ litrovým a od roku 1937 aj s 3 ½ litrovým motorom. V roku 1934 opustil spoločnosť kvôli rozdielnym názorom na smerovanie firmy Lyonsův partner a jeden zo zakladateľov firmy William Walmsley. Pre značku SS bol dôležitý príchod konštruktéra Williama Heynese a špecialistami na motory Harryho Weslaka, ktorí navrhli nové motory, ktoré boli síce ešte podobné tým pôvodným od automobilky Standard, ale vďaka ktorým prestala byť značka SS vnímaná iba ako karosárska firma. Okrem limuzín však SS vyrábala aj športový model SS 100.
II. svetová vojna-1953
Jaguar XK 120
Jaguar Mk VII Saloon 1954
Za vojny sa firma Jaguar (názov SS bol po vojne vypustený) ako mnoho iných automobiliek zaoberala výrobou na vojenské účely. Vyrobilo sa háda 10 000 ďalších rôznych prostriedkov a firma pracovala aj v leteckom priemysle, kde získala veľa užitočných skúseností. Došlo ale aj k vývoju vlastných ľahkých terénnych automobilov, označovaných VA a VB, so samonosnou karosériou, o ktoré však armáda stratila záujem az ktorých výroby nakoniec zišlo. [3] Bohužiaľ bolo dôležité priemyselné mesto Coventry častým cieľom nemeckých náletov, ktorým podľahlo aj niekoľko tovární firmy Jaguar. Po konci vojny bol celý európsky automobilový priemysel vo veľkých problémoch. Nielen vo Veľkej Británii bol nedostatok ocele, benzínu a cudzie meny, a tak bolo veľmi ťažké čo najrýchlejšie rozbehnúť výrobu a predaj. Najľahším dočasným riešením bolo ponúkať predvojnové modely (tento postup ostatne volila väčšina európskych automobiliek). Preto sa do roku 1949 predávali modely s motormi s objemami od 1 ½ do 3 ½ litra, po vojne označovanej ako Mark IV. Prostriedky pre štart produkcie týchto modelov získal William Lyons tiež predajom pôvodnej firmy Swallow stále vyrábajúce ďalších rôznych prostriedkov. Tú najskôr kúpila firma Helliwel, od ktorej ju krátko potom kúpila spoločnosť Tube Investments Group. Tá sa od roku 1954 do roku 1955 snažila presadiť s vlastným auomobilem založeným na konštrukciu Triumphu TR2 s názvom Swallow Doretti, avšak bez úspechu.
Nový model, nazvaný Mark V sa predstavil v septembri 1948. Od svojich predvojnových predchodcov sa líšil len svetlomety čiastočne zapustenými do karosérie, ovšem jednalo sa o prvú limuzínu značky s nezávisle zavesenými prednými kolesami. Moderný vzhľad získal až model Mark VII predstavený v roku 1950, ktorý bol zameraný predovšetkým na americký trh. Označenie Mark VI nebolo u Jaguaru nikdy použité, pretože toto označenie používali automobily Bentley. Výmenou predného dvojdielneho skla za jednodielne panoramatické vznikol z modelu Mk VII model Mark VIII, ktorý sa od svojho predchodcu líšil ešte dvojfarebným lakom.
Bola potrebná aj výroba nového motora a podvozku. Nový radový šesťvalec XK s objemom 3 442 cm3 bol pôvodne určený až pre spomínaný luxusný sedan Mark VII, avšak už v roku 1948 bol uložený pod kapotu nového športového modelu XK 120. Podľa plánu sa malo vyrobiť len niekoľko stoviek kusov pre závodné účely a otestovanie motora, ale čoskoro sa z neho stal veľmi úspešný športový automobil, ktorý založil slávnu tradíciu povojnových športových Jaguar. Predalo sa ho okolo 12 000 exemplárov. V roku 1951 vznikol na jeho základe závodný špeciál XK 120cm tiež nazývaný C-type. Toto vozidlo dosiahol mnohých úspechov najmä v 24hodinovom závode v Le Mans, kde zvíťazil v roku 1951 a 1953 a veľmi tým značku preslávil.
1953-1975
Jaguar D-Type 1955
Jaguar E-type
Jaguar Mk II 1963
Tri roky po uvedení modelu XK 120cm sa predstavil revolučný a tiež najúspešnejší pretekársky automobil značky Jaguar - model D-Type. Sa úplne novú škrupinovou konštrukciou a aerodynamickou karosériou vyvinutou s pomocou vedomostí z leteckého priemyslu nadviazal na úspechy svojho predchodcu. Voz dosahoval rýchlosť až 175 mph (280 km / h).
V roku 1955 sa predstavil prvý automobil značky so samonosnou karosériou označovaný ako Jaguar 2.4 litra, ktorý bol neskôr premenovaný na Mark I. Tento model bol návratom Jaguaru do nižšej objemovej triedy, kde pred vojnou pôsobil model s 1 ½ litrovým motorom a malo sa skôr jednať o malý luxusný automobil pre športovejšie ladené vodiča. Bol neskôr zatienený svojim slávnejším nástupcom, typom Mark II. Od svojho predchodcu sa po stránke designu príliš nelíšil, ale bol modernizovaný po technickej stránke a mal aj širšiu ponuku motorov. Vďaka svojej výkonnosti a ovládateľnosti sa na poli luxusných sedanov stal veľmi obľúbeným a počas desiatich rokov výroby od roku 1959 do roku 1969 sa predalo vyše 90 000 exemplárov. Od roku 1961 sa predával veľký luxusný sedan Mark X, ktorý mal jasne konkurovať americkým autám na ich domácom trhu. Podobným vozidlom bol i model S-Type, ktorý prevzal prednú masku z modelu Mark II a zadná časť z modelu Mark X. Tieto modely však nikdy nedosiahli podobného úspechu ako modelu Mark II.
Evolúciou tvarov modelu D-type vznikol najslávnejší automobil značky a jeden z najznámejších športových vozov sveta - Jaguar E-type. Neobyčajne krásny voz s aerodynamickými tvarmi karosérie, navrhnutými rovnako ako modely C-type a D-type odborníkom na aerodynamiku Malcolmom Sayer dokázal ísť rýchlosťou až 240 km / h. Stal sa tak najrýchlejším sériovo vyrábaným britským vozom. [4] Jeho nástupcom sa stal typ XJS, ktorý sa spočiatku netešil príliš veľkej obľube kvôli svojmu vzhľadu dostatočne nepokračujícímu v duchu svojho legendýrního predchodcu. Až s postupom rokov začala obľuba vozidla vzrastať a nakoniec sa stal vyhľadávaným športovým vozom 70. rokov. Ďalším významným modelom bol luxusný sedan Jaguar XJ6, predstavený v roku 1968, ktorý sa vyznačoval vysokou mierou luxusu, športového riadenie a elegancia za relatívne nízku cenu. Za 24 rokov výroby (1968-1992) vytýčil smer vývoja budúcich automobilov tejto značky. Vzhľad, typický pre vozidlá značky Jaguar bol dielom jej riaditeľa a zakladateľa Williama Lyons, ktorý už ako Sir William Lyons firmu opustil v marci 1972. Vedenie firmy prevzal Lofty England.
V roku 1960 kúpil Jaguar známeho výrobcu luxusných vozidiel Daimler. Spoločnosť Daimler Motor Company vyrábala svoje vozidlá v Coventry na základe licencie Gottlieba Daimlera už od roku 1897 a bola tak najstaršou automobilovou značkou vo Veľkej Británii. Názov Daimler sa potom užíval pre luxusné modely značky Jaguar. Potom však prišiel rok 1966, kedy došlo k fúzii automobilky Jaguar s koncernom British Motor Corporation (BMC), združujúcim automobilky Austin a Morris. Vzniklo tak zoskupenie British Motor Holding (BMH) s ktorým Jaguar stratil svoju nezávislosť. Celá skupina BMH bola v roku 1968 spojená s výrobcom nákladných vozňov Leyland, vznikol tak masívny koncern British Leyland Motor Corporation (BLMC), v roku 1975 premenovaný na British Leyland (BL).
1975-1990
Jaguar XJ6
V druhej polovici 70. rokov začalo dochádzať k prudkému poklesu predaja a strate dôvery zákazníkov ku značke, predovšetkým kvôli nízkej kvalite nových vozov. Na vine bolo spolu s nespokojnosťou zamestnancov, ktorí sa často uchyľovali k štrajkom, hlavne zlé vedenie podniku British Leyland, ktoré nedokázalo zabezpečiť produktivitu a úroveň kvality výroby v takom veľkom koncerne. Znižovala sa dopyt ako po športovom modeli XJ-S, tak luxusným modelu XJ. Za týchto okolností bol v roku 1980 vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa John Egan, ktorý dostal za úlohu vyviesť automobilku z krízovej situácie, za čo by výmenou získala nezávislosť od koncernu BL. [3] Egan sa zlepšením kvality produktov, produktivity výroby a znížením nákladov ( tiež za cenu prepúšťania) podarilo zvýšiť profit automobilky. V nasledujúcich rokoch zisk a prestíž značky stále stúpal.
V roku 1984 došlo za vlády premiérky Margaret Thatcherovej k privatizácii spoločnosti Jaguar a jej oddelenie od upadajúceho koncernu British Leyland. Akcie boli ponúknuté na burze a podarilo sa tak dosiahnuť významného rozšírenia aj rozvoja podnikateľských aktivít. Vznikol sesterskú spoločnosť s názvom JaguarSport, ktorý produkoval superšportové modely XJ220 a XJR-15. Začala tak krátka fáza nezávislosti v histórii značky, nadväzujúci na úspešná roky pred svetovou vojnou a po nej do roku 1966.
Nezávislosť však trvala len 5 rokov do roku 1989, kedy automobilku Jaguar kúpil nadnárodný koncern Ford. Vedenie Jaguaru sa rozhodli pre spoluprácu s niektorou z veľkých spoločností kvôli zlému výmennému kurzu a čím ďalej tým ťažším obchodným podmienkam spôsobené novou konkurenciou. Spojenie prinieslo fordu vstup na trh luxusných prémiových automobilov Jaguar a prístup k modernej technike a zvýšenia základného imania. John Egan firmu opustil v roku 1990, už ako Sir John Egan.
1990-súčasnosť
Jaguar XJ X300
Jaguar X-type Estate
Jaguar XK 2006
Po prevzatí Jaguaru začal Ford s nevyhnutnou modernizáciou. Montáž v Browns Lane odvolávajúc ešte dobu, keď podnik riadil sir William Lyons bola nahradená moderným jednocestným systémom a došlo aj k znižovaniu počtu pracovníkov. V roku 1992 mala táto skupina stav personálu 8 000 zamestnancov z pôvodných 12 000 av roku 1997 už len 6 000. Zaujímavou formou spolupráce medzi jednotlivými divíziami fordu bola kooperácia Jaguar S ďalšou slávnou značkou Aston Martin, ktorú Ford kúpil v roku 1987. Základ z Jaguar XJ-S bol použitý u modelu DB7. Vzhľad tohto vozidla predurčil celý neskorší dizajnový smer značky. Navrhol ho britský návrhár Ian Callum, ktorý od roku 1999 pôsobí v automobilke Jaguar [5]. Významným krokom bolo nahradenie modelu XJ 40, ktorý nesplnil v predajoch očakávaní modelom XJ X300. Ten predurčil dizajn najpredávanejšieho modelu Jaguaru radu XJ až do roku 2009, kedy bola predstavená zatiaľ poslednej generácie tohto sedanu. V roku 1996 spoločnosť oslávila sto rokov od založenia Daimler Motor Company, najstaršie automobilky v Británii, ktorú Jaguar kúpil v roku 1960 špeciálnu edícií Daimleru Century. V tomto roku sa tiež prestal vyrábať model XJS. O rok neskôr, v roku 1997, si Jaguar pripomenul 75 rokov od založenia firmy Swallow Sidecars Williamovi Lyons a Williamovi Walmsleym. Ďalším dôležitým krokom bolo predstavenie nového športového modelu XK 8, ktorý dostal úplne nový motor V8.
S predstavením modelu S-Type v roku 1998 sa Jaguar vrátil po dlhej dobe opäť do vyššej strednej triedy. Vzhľad aj názov mal odkazovať na originálne S-type z roku 1963. V roku 2001 bola zahájená výroba Jaguaru X-type, znamenajúci vstup značky do pre ňu doteraz najnižšieho segmentu trhu. Model X-type mal prilákať najmä mladší kupca a zvýšiť objem výroby. Prvýkrát histórii značky mal voz s jej emblémom pohon všetkých štyroch kolies, od roku 2003 zase prvýkrát s modernou koncepciou pohonu len predných kolies. Nové bolo tiež hojnej použivania dieselových motorov a ponúkané karosérie kombi.
Jaguar X-type však nesplnil očakávania v množstve predaných kusov, od roku 2001 do roku 2009 bolo vyrobených len 350 000 exemplárov namiesto plánovaných 100 000 za rok. V roku 2006 sa začal vyrábať zatiaľ posledný športový model značky - model XK, pokračujúce v tradícii športovejšie ladených vozidiel kategórie GT. V roku 2008 bol S-type nahradený sedanom XF, ktorý rovnako ako posledný model z radu XJ s označením X351 (obaja navrhnuté Ianom Callumem) predstavený na frankfurtskom autosalóne radikálne vybočuje z designového smeru všetkých predchádzajúcich vozidiel značky.
V roku 2008 bola automobilka Jaguar predaná spoločne s automobilkou Land Rover indickej spoločnosti Tata Motors Ltd za 2,3 miliardy dolárov (podľa vtedajšieho kurzu 37,2 miliardy Sk). Ford v roku 1989 kúpil Jaguar za 2,5 miliardy dolárov, Land Rover v roku 2000 za 2,75 miliardy dolárov. Tata Motors pod vedením Ratan Taty je najväčším automobilovým výrobcom v Indii, známa je predovšetkým výrobou najlacnejšieho automobilu na svete - modelu Nano. Skupina Jaguar Land Rover sa v minulosti čelila s veľkými finančnými problémami, spôsobené tiež globálne ekonomickou krízou, však v súčasnosti opäť dochádza k zvyšovaniu ziskov aj predajov. V roku 2009 vyrobil Jaguar 39 822 vozov a jeho najúspešnejším modelom bol XF s 26 110 kusmi, Land Rover vyprodukoval 107 910 áut.
Závodná história
Jaguar F1
Prvým modelom značky, ktorý vstúpil na pretekárske scénu bol tiež jej prvým vyrábaným vozidlom - model SS I. Už v roku 1933 nastúpili v závode Alpin Trial tri automobily SS Tourer, ktorý získali prvé miesto v kategórii družstiev. V rovnakom roku bojoval rovnaký model, tentokrát však s karosériou coupé na slávnej Rallye Monte Carlo, ale vinou havárie skončil v poli porazených. Prvým skutočne slávnym závodným automobilom značky Jaguar bol až model XK 120cm (C-type), ktorý v roku 1951, tesne po svojom uvedení, zvíťazil v 24hodinovom závode v Le Mans. Víťazstvo si zopakoval aj v roku 1953. Jeho nástupcom sa stal model D-type, ktorý predčil svojho predchodcu v počte víťazstiev - v Le Mans vyhral celkovo trikrát, od roku 1955 do roku 1957. Po týchto úspechoch sa automobilka zo slávneho vytrvalostného závodu stiahla a na ďalšie víťazstvo si musela počkať až do roku 1988, kedy víťazstvo vybojoval závodný model XJR-9. Víťazstvo sa opakovalo aj v roku 1990 s vozidlom XJR-12. V roku 2000 vstúpila značka Jaguar s tímom Jaguar Racing do Formule 1. Účinkovanie v šampionáte však nebolo úspešné, v roku 2004 z pretekov odstúpil.