piatok 8. apríla 2011

Tuning, Úpravcovia, Firmy

Táto stránka obsahuje stručný prehľad tuningových úprav Jaguar. Zoznam nie je konečný, pretože firiem, ktoré sa zaoberali tuningom Jaguar bola celá rada a väčšina z nich dnes neexistuje. Navyše mnoho úprav vzniklo len v niekoľkých kusoch, takže je ťažké získať o nich akékoľvek informácie.
Arden

Nemecká firma Arden je neznámnějším upravovateľom Jaguar. Zakladateľom a majiteľom je Jochen Arden, ktorý sa začal úpravami automobilov zaoberať v roku 1972, keď mu bolo 20 rokov. Od roku 1976 začal Arden pôsobiť v meste Kleve u holandských hraníc. V roku 1983 sa firma stala oficiálne dealerom Jaguar a predstavila prvý upravené auto tejto značky. V počiatkoch Arden robil úpravy výhradne dvanáctiválcových modelov, vrátane radikálnych prestavieb XJ-S. Vďaka tomu získal renomé predovšetkým doma v Nemecku a tiež v Japonsku. Od roku 1990 firma sídli v Krefelde, severozápadne od Düsseldorfu.
Okrem úprav Jaguar sa Arden zaoberá aj značkou Range Rover. Svoje projekty značí skratkou AJ (Arden Jaguar) a poradovým číslom, resp. AR a číslom v prípade Range Roveru. Mimo komplexných úprav celého auta sú v ponuke jednotlivé stupne tuningu motora a výfuku - dnes vždy pre všetky motory ponúkané v danom modeli - a jednotlivé doplnky interiéru a exteriéru, vrátane kompletných bodykit bez výkonových úprav.

Vyhraj Jaguar


Arden vedľa tuningu vykonáva aj renovácie klasických Jaguar a obchoduje s klasickými a exotickými autami, predovšetkým značky Ferrari.

* Arden AJ 1 XJ12
* Arden AJ 2 XJ-S Roadster
* Arden AJ 3 Station Car
* Arden AJ 5 Biturbo
* Arden AJ 5 3.2 K
* Arden AJ 6 2 +2 Coupé
* Arden AJ 7 Coupé
* Arden AJ 9 3.2
* Arden AJ 10 4.0
* Arden S-Type AJ 13
* Arden XJ8/XJR AJ 14
* Arden X-Type AJ 16
* Arden X-Type Estate AJ 17
* Arden XKR AJ 20
* Arden AJ 20 Speedster
* Arden XF AJ 21 Fast Cat
* Arden A-Type

Avon

Karosáreň Avon Bodies bola založená v roku 1919 av medzivojnovom období bola známa stavbou karosérií na autá bežných značiek, ako napríklad Austin. Po druhej svetovej vojne sa zaoberala len opravami karosériou. V roku 1973 firmu so známou značkou kúpil Graham Hudson, majiteľ Ladbroke Motor Group. Od roku 1978 obnovená karosáreň ponúkala prestavbu XJC na kabriolet, o dva roky neskôr sa predstavilo kombi a základe XJ Series III. Nakoniec vo výrobnom programe prevládli výkonnostné úpravy Triumphu Acclaim (predovšetkým konverzie na turbo). V polovici 80. rokov sa potom firma z oblasti úprav a karosované áut opäť stiahla.

* Avon-Stevens XJC Convertible
* Ladbroke Avon XJ Estate

Beacham

Novozélandský úpravca Beacham sa zaoberá modernizáciou Jaguar a Aston Martinů zo 60. rokov. Firma začala v roku 1988 ako vedľajší podnik Dr Beachama. Pôvodne sa zaoberala bežnými renováciami klasických britských áut, ale po dlhom vývoji začala ponúkať prestavbu E-Typu a Mark 2 na V8 s kompresorom, vrátane prepracovaného podvozka a moderne vybaveného interiéru-

* Beacham E-Type V8
* Beacham MkII V8

Hyper
Chasseur

Hlavným produktom firmy Chasseur Developments je rad Stealth, teda model XJ40 s preplňovaním dvoma turbodúchadlami. Vývoj začal hneď v roku 1987, ale prvá verzia sa predstavila až v roku 1989. Cieľom spoločnosti bolo postaviť najlepší štvordverové auto na svete, ktoré by jasne prekonalo všetku nemeckú konkurenciu. To sa naozaj podarilo, auto sa šesťvalcovým motorom o výkone 300 až 450 koní (v závislosti na stupni úpravy) dosahovalo vynikajúcich jazdných výkonov a na svoju dobu perfektnú kombináciu komfortu a ovládateľnosti.
Celý projekt však nedosiahol veľkého komerčného úspechu, predovšetkým preto, že ponuka úprav a individualizácia bola mimoriadne bohatá a luxusné, ale tomu zodpovedala aj ich cena. Situáciu nezachránila ani neskoršie ponuka bodykitu bez úprav motora a podvozku alebo naopak tuning motora bez nákladných úprav karosérie a interiéru. Po predstavení modelu Chasseur Tornado na základe novšieho X300 sa firma prestala v tuningu pôsobiť.

* Chasseur Stealth Biturbo
* Chasseur XJ-S Stealth 7.3 Litre
* Chasseur Tornado




Janspeed

Spoločnosť Janspeed Engineering založil v roku 1962 maďarský emigrant Jan odorata (vlastným menom János odorata), potom čo odišiel z Downton Engineering, kde pôsobil od roku 1957. Janspeed sa spočiatku zaoberal závodnými úpravami pre Mini Cooper. Postupne sa ponuka rozšírila o úpravy civilných verzií a do sortimentu sa pridávali väčšie a výkonnejšie automobily, vrátane zahraničných značiek.
V 80. rokoch Janspeed ponúkal konverzie na preplňovanie turbodúchadlom pre rôzne modely hlavne britských značiek - napríklad Mini, Austin Metro, Rover SD1, Triumph TR8, Ford Capri alebo Ford Sierra XR4i. Pre Jaguar XJ40 a Range Rover bola vyvinutá úprava s dvoma paralelnými turbami. Jaguar bol upravovaný len s motorom 3.6 a podobná úprava bola vytvorená aj pre XJ-S. Podstatou zásahu Janspeedu bola vždy dôkladná úprava motora a na želanie vylepšenia podvozku. Po stránke vzhľadu sa autá odlišovala od sériového prevedenia označením a spracovaním detailov, do ďalších úprav sa Janspeed spravidla nepúšťal.
Firma Janspeed funguje dodnes, aj keď sa preplňovaním nezaoberá. V ponuke sú úpravy výfuku a podvozku pre takmer 30 značiek (Jaguar ale medzi nimi chýba).

* Janspeed XJ6 3.6 Biturbo
* Janspeed XJ-S


Vyhraj Jaguar

J-complete
Lister

Počiatky úprav Lister siahajú do 50. rokov. Pretekár Brian Lister začal v roku 1954 stavať závodné autá vlastnej konštrukcie s prevzatými motormi. Najskôr používal pohonné jednotky a prevodovky MG, vzápätí sa ale predstavil pomerne úspešný Lister-Bristol. Lister sa dokonca podarilo angažovať bývalej zamestnanca Bristole a pri návrhu karosérií používal aerodynamický tunel. Po krátkej kariére špeciálu Lister-Maserati začal Lister v roku 1957 používať motor z Jaguaru D-Type a vznikol tak veľmi úspešný Lister-Jaguar, ktorý pravidelne porážal konkurencii zavedených automobiliek. Pre preteky v USA bol ešte vytvorený špeciál Lister-Corvette, ale v roku 1959 sa Lister z pretekov stiahol.
V 80. rokoch bola spoločnosť obnovená pod názvom Lister Cars Ltd. Šéfkonštruktér Laurence Pearce začal vyvíjať pretekárske auto, opäť s technikou Jaguaru. Od roku 1986 firma verejnosti ponúkala radikálnej úpravy modelu XJ-S (bolo ale upravené aj niekoľko kusov XJ Series III a XJ40) a tým získala potrebné finančné prostriedky na vývoj. V roku 1993 sa predstavila homologačné verzie Lister Storm s motorom Jaguar V12 s objemom 7.0 litra určená pre cestnú prevádzku. Príbuzný závodný špeciál bol nasadzovaný do vytrvalostných pretekov, vrátane 24 hodín Le Mans. Firma Lister funguje dodnes, pre svoje pretekárske autá však teraz používa motory Chevrolet V8.

* Lister Mark III
* Lister Le Mans
* Lister Storm
* Lister XJ Coupé
* Lister XJ V12
* Lister XJ40

Lynx

Firma Lynx bola založená v roku 1968 Rogerom Ludgatem. Pôvodne sa zaoberala výrobou replík - prvým bol Jaguar D-Type ponúkaný od roku 1974, neskôr sa pridal C-Type a XK-SS. Úpravy Jaguar sa zamerali na prestavbu XJC na kabriolet, neskôr výlučne na model XJ-S. Najznámejší je kombi Eventer, ponúkané od roku 1982.

* Lynx XJ Convertible
* Lynx Spyder
* Lynx Eventer
* Lynx Performer
* Lynx Turbo

Koenig
Paramount Performance

Jadro ponuky firmy Paramount Performance tvoria úpravy Jaguar, ktorými sa zaoberá od roku 1986. Spoločnosť vytvorila niekoľko vlastných komplexných úprav, predovšetkým pre XK8/XKR, ale sústredí sa hlavne stredne rozsiahle individuálne úpravy podľa priania zákazníkov. Postupne sa k Jaguaru pridali úpravy ďalších značiek - Aston Martin, Range Rover a Porsche

* Paramount XK Original
* Paramount XK8/XKR Deluxe
* Paramount XK400/XKR450 Šport
* Paramount S-Type V8

Paul Bailey

Jednou z najvzácnejších úprav XJ-S je aerodynamická odľahčená karoséria od Paul Bailey Design. Ponúkali sa tri druhy karosérie. Celkovo bolo vyrobených len 11 áut a firma v roku 2001 skrachovala. Vedľa extrémne zriedkavých originálnych kusov existujú aj repliky.

* Paul Bailey XJ-S Monaco

Paul Banham

So stavbou kabrioletov na základe luxusných kupé začal Paul Banham v 70. rokoch. Spočiatku sa zaoberal autami ako Ferrari 400 alebo Aston Martin V8, postupne sa ale ponuka rozšírila io kompletnú překarosování Mini a Roveru 100 alebo na druhej strane úpravy Fordu RS200. Prvé úpravou Jaguaru bolo v polovici 80. rokov prestavanie XJ-S na kupé s klasickou stupňovitou zadnou časťou. V roku 1994 potom bola predstavená radikálna premena tohto modelu s názvom XJSS, ktorá vzdialene pripomínala úpravu Paul Bailey. Firma Banham prestala fungovať v roku 2004.

* Banham XJ-S Fixed Head Coupé
* Banham XJSS

Racing Green Cars

Racing Green Cars je predovšetkým zástupcom Arden pre Veľkú Britániu a najväčším dealerom značky TVR. Zároveň sa táto firma ale zaoberá vlastným tuningom Jaguar. Väčšina úprav vychádza zo sortimentu Arden, ale Racing Green môže ťažiť zo skúseností svojich zamestnancov, ktorí prv pracovali u firiem ako Paramount, Chasseur alebo Turbo Technics (vývoj preplňované pre Chasseur). Okrem tuningu a predaja nových áut sa Racing Green Cars zaoberá aj modernizáciou a stavia vlastné repliky Jaguara C-Type.

* XKR 450 Typhoon

Ritter Cars

Vo Švajčiarsku pôsobí spoločnosť Ritter Cars, ktorá bola založená v roku 1974. Od roku 1985 je oficiálnym dealerom značky Jaguar (neskôr aj Rover a Land Rover). Ponuku tvorí optický tuning GT-Ritter-Design, úpravy bŕzd Ritter-Performance, znižovania podvozku a premapovanie riadiacich jednotiek motora.
TWR

Najvýznamnejšou firmou v oblasti tuningu Jaguar bol Tom Walkinshaw Racing (TWR), od začiatku napojený priamo na automobilku. Tom Walkingshaw pretekal s XJ-S v seriáli ETCC, od roku 1982 ako TWR, od 1984 potom pod názvom Jaguar. V roku 1984 sa tiež objavila ponuka úprav TWR pre cestnú XJ-S. O rok neskôr bolo pridané XJ Series III av roku 1987 nový model XJ40. Typické pre všetky úpravy boli bodykit s modernými plastovými nárazníkmi, XJ-S a XJ Series III mali naviac dvojfarebné lakovanie karosérie. V ponuke boli hlavne ale rozsiahle úpravy motora a prestavby na manuálnu prevodovku.
V roku 1988 bol založený spoločný podnik TWR a Jaguar s názvom JaguarSport. Táto firma začala vyrábať modely XJR-S a XJR, čo boli mierne modifikované XJ-S a XJ40 vo verzii TWR. JaguarSport zostal prostredníctvom TWR úzko napojený na pretekárske aktivity. V polovici 90. rokov TWR začal vo Veľkej Británii pretekať s Volvom a zároveň sa Walkinshaw začal angažovať vo Formule 1 - napred ako konštruktér v Benettonu, od roku 1996 ako hlavný akcionár tímu Arrows. Krach Arrows v roku 2002 si vynútil aj koniec TWR a ukončenie všetkých aktivít Toma Walkinshawa v Európe. V tej dobe bol už JaguarSport ale takmer deväť rokov súčasťou Jaguar Cars Ltd. Na pôvodné modely vzniknuté v spolupráci s TWR dnes nadväzujú aktuálne generácie XKR a XJR.

* Jaguar XJ-S TWR
* Jaguar TWR Series III
* Jaguar XJ40 TWR