piatok 15. apríla 2011

Test: Jaguar XF 3.0D 450

(zdroj: Auto.cz) Neustále inovácie - tento prístup je v prémiovom segmente takmer normou a Jaguar XF sa ho po celú dobu dôsledne drží. Zatiaľ poslednou novinkou je vlaňajšie uvedenie najslabší verzie trojlitrového diesla, ktorý zo seba v tejto forme vydá 155 kW a 450 Nm. Aj takéto hodnoty však stačí na to, aby prekonal pôvodné 2,7 litrové XF a symbolicky získal navrch nad konkurenčným BMW 525d (150 kW, 450 Nm) alebo Audi A6 3,0 TDI (150 kW, 400 Nm) a zhodne motorizovaným A7 Sportback.

Jaguar sa zatiaľ štvorvalcom vo vyššej strednej triede dôsledne bránia, alebo túto možnosť veľkoryso prehliada - záleží, z akého uhla sa na celú záležitosť pozrieme. To sa síce ešte tento rok zmení (Jaguar chystá štvorvalec 2,2 D sa 140 kW), ale súčasná situácia je taká, že vstupenkou do sveta Jaguar je najslabší a aj najlacnejšie biturbo šesťvalec na trhu.

Veľkoryso poňatý základ navyše automaticky znamená kožené čalúnenie sedadiel i palubnej dosky (Angličania hovoria no cloth interior option), obloženie interiéru z pravého dreva a hliníka a mnoho ďalších položiek štandardnej výbavy.

Design z pera Iana Calluma (okrem iného autor nadčasového Aston Martinu DB7) je aj po troch rokoch svieži a príťažlivý. Elegantný hra kriviek a oblín stále funguje, hlavne na bokoch a na zadku. Trochu zovšednel len málo členité predné partie, jednoduchá optika predných svetiel zvlášť v porovnaní s novším modelom XJ nevyzerá najmodernejšie.

Interiér, sám o sebe veľmi stroho poňatý, spolieha na kvalitné materiály, precízne spracovanie a rad technických vychytávok. Po usadnutí dovnútra začne "pulzovať" červené podsvietenie štartovacieho tlačidla. Po jeho stlačení elektromotorčeky efektne okrytej výdychy klimatizácie a vysunú otočný ovládač prevodovky JaguarDrive Selector.

To, že sedíme v Jaguaru, neustále pripomína tradičné logo na volante a tiež aristokraticky vyzerajúce kombinácia krémovej a hnedej kože.


Na prvý pohľad zaujme minimum tlačidiel v interiéri. Svoj vlastný ovládač majú len tie najdôležitejšie funkcie, ako zmena teploty alebo prepínanie audia. Väčšina prvkov (vrátane napríklad vyhrievanie sedadiel) sa totiž ovláda pomocou dotykovej obrazovky. Prvý dojem je pôsobivý, vo výsledku je ale manipulácia často zdĺhavé alebo zbytočne komplikovaná, niekedy až otravná.

Čo už, Jaguar jednoducho zvolil toto riešenie, ktoré - rovnako ako studená svetlo modrá farba podsvietenia - zdôrazňuje technicistní poňatie interiéru.

Motor sa prejavuje špecifickou (a príjemnou) zvukovou kulisou a vyznačuje sa príkladnú kultivovanosťou. Spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorej prítomnosť môže v dnešnej dobe pôsobiť archaicky, ale Jaguar veľmi dobre vie, čo robí - agregát ZF 6HP28 je totiž tým najlepším, čo sa dá kúpiť (XF 2,7 D pred tromi rokmi začínal na pomalší 6HP26).

Úplne hladké rozjazdy sú základom. Pri bežnej jazde nie je radenie vôbec cítiť, po dôraznejším zošliapnutí plynového pedála naopak prevodovka okamžite podradí. Razantný kickdown sprevádza decentná cuknutí, a to je taky dobre - predsa ste chceli, aby mačka odkryla svoj potenciál. Do diania sa navyše dá kedykoľvek zasiahnuť pomocou pádiel na volante a pokiaľ je to len trochu možné, prevodovka takejto požiadavke okamžite vyhovie.

K ekonomike prevádzky prispieva fakt, že XF vsádza na dlhé prevody. Vadí to? Vôbec nie - vďaka dvojstupňovému preplňovanie sú reakcie motora iv najnižších otáčkach veľmi dobré, a tak si to Jaguar jednoducho môže dovoliť. 450 newtonmetrov síce nie je práve najviac, ale cesta k nim je rýchla a jednoduchá.


Pri diaľničných 130 km / h dosahujú otáčky sotva 2000 min-1. Motor tak pracuje v teoretickom optime a žiada 7,3 litrov nafty na 100 km. V rýchlosti 100 km / h točí motor na šiesty prevod len 1500 min-1 a spotrebuje 5,8 l/100 km.

Áno, skoršie "matka" Ford má ako dieselový vrchol štvorvalcové 200koňové Mondeo 2,2 TDCi, ktoré má v týchto podmienkach nároky na palivo o kúsok väčšie!

V reálnej prevádzke sa spotreba v meste pohybuje medzi 9 a 10 litrami, mimo mesto nie je problém bez akéhokoľvek premáhania udržať sedemlitrovej spotrebu.

Kompromisný naladenie na nízky výkon si vyberá svoju daň pri snahe o rýchlu jazdu. V poslednej tretine otáčkomera kilowatty objektívne chýba. Rýchlosť reakcie motora je síce stále ukážková, základný XF ale v takom režime pôsobí lenivým dojmom. 1845 kg prevádzkovej hmotnosti je jednoducho príliš ťažký gašparko na to, aby s ním 155 kW mohlo zahrať poriadne divadlo.

Podvozok vsádza v prvom rade na komfort. Malé i väčšie nerovnosti žehlí takmer dokonale, účinná práca tlmičov je samozrejme zosilnená tiež prítomnosťou základných 18palcových kolies. Jaguar, verný svojmu menu, na ceste zľahka našľapujú a úspešne maskuje neblahé dôsledky seškrtaného rozpočtu slovenských cestárov

Závodné gény značky napriek tomu nie sú úplne odsunuté mimo hru. Naopak, XF prekvapuje obratnosťou a schopnosťou rýchlo meniť smer. Až pri úplne absurdných nárokoch stráca sebaistý podvozok Jaguaru dych - akoby sa hanbil odhaliť svoju mierne nedotáčavé náturu. Podvedome ale tušíte, že keby došlo na najhoršie, auto bude chcieť sledovať dotyčnicu zákruty.

Kvalitné package, ktorý obsahuje viac komfortu, ale aj dostatok dynamiky, dopĺňa presné, ale odťažité konania. Preto nemôže XF nikdy poskytnúť pravé vodičské uspokojenie, úsmev na tvári vodiča vyčarí len sama rýchlosť a nie pocit súzvuku so strojom.

Práve konania, pohodlné sedadlá s minimalistickým bočným vedením ak tomu ochota motora pracovať v nízkych otáčkach vedú k tomu, že po chvíľke škádlení nakoniec vždy skončíte treba u svižné, ale plynulé a defenzívnej jazdy.

Auto ako celok funguje skvele do rýchlosti 200 km / h. Potom takmer doslova stratí pôdu pod nohami - výkon motora už zápasí s požiadavkou na ďalšie akceleráciu, do tichého interiéru zrazu začne výraznejšie prenikať aerodynamický hluk a karosériu začne chýbať prítlak. Nad touto hranicou má už XF horšie smerovú stabilitu. Od tohto roka Jaguar ponúka pre všetky motorizácie za 47 tisíc korún Aerodynamický paket z XFR - zrejme nejde len o dizajn a záujemcovia o rýchlu diaľničnú jazdu by mali zvážiť tento príplatok.

Takže Jaguar XF určite nie je dokonalý. Má veľa menších i väčších chýb, ale v mnohých ohľadoch je ďaleko pred konkurenciou. Vyniká kvalitou materiálov a spracovaním interiéru, jazdným komfortom a kultivovanosťou celého pohonného ústrojenstva. K tomu pridáva umiernený apetít motora a viac než konkurencieschopný poznámka základnej výbavy. A preto mu všetky tie nedostatky radi odpustíte alebo si na ne zvyknete.

Trojlitrový biturbodiesel má naše odporúčania. Síce by sme radšej zvolili niektorú zo silnejších verzií a pridali ešte niekoľko príplatkových položiek - tu ale záleží len na tom, o koľko stotisíc dovolí rozpočet prekročiť miliónovú hranicu.