piatok 9. januára 2015

Druhá vlna expanzie britskej značky

Expanziu britskej značky povedú nový model strednej triedy a športovo ladený crossover.

Jaguar chce v nasledujúcich rokoch výrazne zvýšiť predaje. Do konca dekády chce predávať cez 200.000 automobilov ročne. To by znamenalo päťnásobný nárast oproti roku 2010, kedy automobilka nepredala ani 43.000 automobilov.

Podobné plány sme ale od Jaguaru už kedysi počuli. Na konci deväťdesiatych rokov vtedajší výkonný riaditeľ Jaguaru Nick Scheele ohlasoval, že automobilka bude do roku 2002 predávať na 200.000 áut ročne. Plán sa však nepodarilo splniť, v roku 2002 síce Jaguar predal rekordných 103.300 vozidiel, v nasledujúcich rokoch ale jeho predaja klesali.

Na začiatku nového tisícročia sa Jaguar snažil staviť na strednú triedu, model X-Type ale toľko zákazníkov neprilákal. Síce bol najpredávanejším jaguára svojej doby, automobilka ale do neho vkladala väčšej nádeje. Tradicionalistom sa potom nepáčil fakt, že X-Type zdieľal platformu s obyčajným Fordom Mondeo.

Tento rok sa Jaguar bude snažiť v strednej triede presadiť druhýkrát, keď na jar začne predávať model XE. Predstavitelia automobilky tvrdia, že sa z predchádzajúcich chýb poučili a hodlajú ponúknuť lepší produkt ako X-Type. Jaguar si viac verí aj vďaka tomu, že pod Tatou má väčšiu voľnosť ako kedysi pod Fordom. Technický riaditeľ automobilky Jaguar Land Rover Wolfgang Ziebart tvrdí, že manažéri Fordu by chceli zabiť pracovníkov Jaguaru, keby im ukázali tak pokročilé (a finančne nákladné) auto ako XE.

XE totiž prichádza s kompletne novou technikou. Nová je nielen platforma, ktorá už na rozdiel od X-Typu počíta s pohonom zadných kolies, ale aj motory. Investície do novej techniky boli vysoké, vedľa XE ju ale použijú aj ďalšie modely značky, čo vložené náklady pomôže rozomlieť.

Hlavným meradlom XE bolo BMW 3, a to hlavne z hľadiska jazdných vlastností. Priblíženie sa mníchovskému konkurentovi pomôže aj fakt, že Jaguar zamestnal niekoľko bývalých pracovníkov BMW. Aj týmto spôsobom sa chce britský výrobca učiť od nemeckej konkurencie.

XE má prilákať k Jaguaru nových zákazníkov, toľko zarábať však Jaguaru zrejme nebude, aj kvôli tomu, že bude najlacnejším modelom v ponuke. Vyššie zisky automobilke prinesie skôr chystaný športový crossover, ktorý použije rovnakú hliníkovú platformu ako XE. Rovnaký základ majú v budúcnosti použiť aj malé SUV alebo nové generácie XF a XJ.

Hoci Jaguar výrazne zvýši svoje predaje, stále bude v rámci automobilky Jaguar Land Rover tou slabšou značkou. Sesterský Land Rover chce totiž do roku 2020 predávať na 600.000 áut ročne, teda trikrát viac ako Jaguar. Rozdiel medzi touto dvojicou sa však má znížiť, dnes totiž Land Rover predáva päťkrát viac áut ako sesterská značka.