pondelok 10. septembra 2012
Jaguar čaká na zimu - nasadzuje pohon 4x4
Jaguar oficiálne zavádza pohon všetkých kolies pre modely XF a XJ a nový benzínový kompresorom preplňovaný šesťvalec. Končí atmosférická vVosmička.
Jaguar čaká na zimu - nasadzuje pohon 4x4
O nutnosti štvorkolky v našich podmienkach sa dajú viesť siahodlhé diskusie . Napriek tomu chápeme, že niektorí potrebujú pohon 4x4, ani nie kvôli trakcii, ako skôr kvôli tomu pocitu sucha a bezpečia ako s menštruačnou vložkou (rozumej, aby mohli ísť ako prasa aj keď prší alebo sneží).
Ale to už je na mentálnej sile každého vodiča rozhodnúť sa, čo si môže dovoliť. A ak dotyčný dával na hodine fyziky pozor, vie, že je mu štvorkolka k ničomu, ak potrebuje na snehu spomaliť a zatočiť.
Ale k veci! Jaguar pre modely XF a XJ nasadzuje do výzbroje dlho sľubovaný pohon všetkých kolies. Ten môže byť spojený len s novým kompresorom preplňovaným benzínovým šesťvalcom, ktorý nahrádza atmosférický osemvalec s objemom päť litrov. Sakra, a my sme práve nedávno písali, že to je snáď posledné obyčajné rodinné auto s normálnym osemvalcom. Tak teda Jaguaru veľmi pekne ďakujeme ... (Osemvalec 5,0 ls výkonom 385 koní a krútiacim momentom 515 Nm nájdete už len v limuzíne XJ)
Nový šesťvalec s kompresorom je vraj úspornejšie a ekologickejšie auto, ale poznáte to, ako sa to má s reálnymi hodnotami spotreby ... No nič, stalo sa. Nový motor je odvodený od kompresorom plneného pětilitrového osemvalca, ale má väčšiu kompresiu (10,5: 1 proti 9,5: 1). Vďaka kompresoru vortex dosahuje výkon 340 koní v 6500 ot. / Min. a krútiaceho momentu 450 Nm medzi 3500 a 5000 ot. / min. To sú veľmi pekná čísla.
Ďalšou novinkou pre Jaguar XF je nový benzínový štvorvalec. Má objem dva litre a pochopiteľne je preplňovaný turbodúchadlom. Podľa výkonu 240 koní máme podozrenie, že sa jedná o dvojliter, ktorý nájdete napríklad vo Forde Mondeo alebo Focusu ST ... Avšak je to nový základný benzínový motor, doteraz ste mohli mať len diesely (alebo osemvalec na benzín).
A ešte pár rečí k štvorkolke. Jedná sa o systém s rozvodovkou a spojkou, ktorý štandardne posiela väčšinu výkonu dozadu. Iba pri rozjazde z miesta elektronika pripojí predné kolesá a ak zvolíte "zimný režim", štandardné rozdelenie výkonu bude 30:70 v prospech zadku. Počítač potom stráži, koľko výkonu je potreba kam poslať, ale pochybujeme, že budete pri normálnej jazde vôbec vedieť, že štvorkolka pracuje.
Štvorkolka bude určite fungovať nepoznateľne a spoľahlivo.
Ceny ešte nepoznáme, ale Jaguar ich určite zverejní po autosalone v Paríži, kde sa nové štvorkolky predstavia. Zatiaľ nevieme, či bude neskôr k dispozícii aj s dieselom, ale predajom by to určite pomohlo. Až štvorkolka s dieselom je totiž ten správny superšport do ľavého diaľničného pruhu, že?